Julkaisusarjastani vv. 2002-2023 on eniten herättänyt
kiinnostusta Kielastaja, supisuomalainen mytologia, toiseksi Kosmisen koostumus,
ursus arctos tuonpuoleisen ruhtinas sekä kolmantena Hirvirunot, hirvipeijaisten
maailma.
Julkaisuohjelmassa on syksyllä 2023 tarkoitus laatia
selostava näkemykseni Osmolaisten maasta ja sen locuksesta OSMOLA. Minua on kiinnostanut ja kannustanut
työssäni tavoite pystyä pienistä vihjeistä, sälästä ja tiedonsirpaleista,
noista ”sammon muruista” koostamaan mahdollisia tulkintakokonaisuuksia.
Yksittäisistä sanoista sitä oli vaikeaa, ellei suorastaan mahdotonta koostaa.
Oli siten haarukoitava suurella säteellä mahdollisia merkityksiä.
Olen onnistunut vihdoin työstämään näkemyksen muinaissuomalaisesta eläinradasta
eli siivattarattaasta, josta ei suoraa tietoa ole enää lainkaan olemassa, vain
mentaalisia painaumia, jälkiä kansanrunoissa ja kansanuskomuksissa, nimissä ja
sanastossa. Näennäisesti mielivaltainen dekonstruktioni hyödyntää ns. Placiduksen
astrologista huonejakoa, jossa 360-asteinen ympyrä jaetaan kahteentoista
sektoriin tai osaan. On oletettavissa että suomalainen maininta kahdestatoista
kalevanpojasta, jotka olivat jumalia, noudattanee antiikintapaista
planeettahallitsijajakoa, mutta sen dekonstruointi on vielä enemmän tavoittamattomissa
kuin siivattaratas, joka tarkoittaa arkijärjen tasolla kärrynpyörää.
Olen käyttänyt monissa tulkinnoissa uusjäsennystä yhdistämällä kaksi joukon
osiota toiminnalliseksi aisapariksi ja etsimällä niille yhteisen nimittäjän.
Kaksitoista sektoria muodostuu itse asiassa kuudesta pienasta tai janasta,
jossa toinen on toisen binaarinen vastapooli. Toistaiseksi on varmaa vain tuo perusjako osmolaisista ja teltamoisista osmolaisten maan tulkinnassa.
Kosintarunoja nimitetään kansanrunoustutkimuksessa
ansiotyörunoiksi, ja tässä vaiheessa kosija on osmolainen puhemiehineen. Kun
kosintaan on suostuttu, vietetään häät ja osmolaisesta tulee teltamoinen, josta
lauletaan ns. kokkovirsissä. Ansiotyörunoissa kosittava on yleensä jonkun
tytär, jonka lunastamiseksi on tehtävä erikoisia urotekoja. Hääseremoniassa
morsiamen nimi muuttuu eufemistiseksi kainalokanaksi, hyväksi tytöksi. Ensimmäiset neljä eläintä olen tulkinnut 1500-luvulta säilyneessä vihkikatoksen kappaleessa olevista eläinhahmoista. Erikoinen semanttinen kiemura syntyy Tapion, karhun, metsän ja metson merkityssykkyrästä.
Myönnetään, dekonstruktioon on tarvittu astrologisen
symboliikan tuntemustani. Perusideana on ollut oivallus mahdollisesta kosimisen
ja tietuoinnin allegorisesta suhteesta. Astrologinen kartta on ollut aikanaan
itämainen kulttuurinen tapa tietuoida tulevia ja menneitä, tapa saada selville
syitä ja seurauksia. Pohjoisessa on turvauduttu ekstaasitekniikkaan,
shamanointiin eli tietuointiin tiedostamattomasta, eli sitä samaa mitä
psykoanalyysi freudilaisittain tekee.
Näillä mennään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mietteesi.