Alkuvalmistelut laihdutuskokeelle

Joinain vuosina on aikakauslehdet olleet pullollaan erilaisia laihdutuskikkoja ja artikkeleita. Tänä vuonna niitä on ollut jotenkin niukanlaisesti. Tietysti ruuan kallistuessa, helpoin ja taloudellisin vyönkiristäminen tapahtuu esim. vähentämällä syömistä noin 10%. Jos kalorien kulutustarve on esim. 2000 kcal per vrk, niin tämä tekee viikossa 7x200 kcal eli peräti 1400 kcal. Mutta voi surkeutta, yhden kilon laihduttamiseen tarvitaan 7000 kcal vaje, joten menee tällä keinoin viisi viikkoa eli runsas kuukausi. Mutta tekee sekin jo noin kymmenen kiloa vuodessa. 

En kuitenkaan ole silti lähdössä tälle niukkuuslinjalle. Sen sijaan tartuin ajatukseen kannustinvaatetta. Yleensä sillä tarkoitetaan vaatetta, johon mahtuu sitten joskus. Käänsin senkin positiivisen puolelle, koska alan olla kyllästynyt lumpusteluun, kun aikanaan päätin, etten osta enää uusia vaatteita ennen kuin olen hoikistunut reilusti. Ostin siis nätin työmekon, siippaseni sanoikin, että vaikuttaa ihan virkamiesasulta. Niin vaikuttaakin, minun ylläni, sillä minun työasuuni on aina kuulunut hulmuavat helmat, jos niin olen hyväksi katsonut. 

En tiedä olenko erikoistapaus, tuskin, mutta olen huomannut kotona tehtävän työnkin sujuvan jotenkin paremmin, jos laittautuu somaksi. Tosin noina vainoamisen aikoina en sitä juurikaan tehnyt, koska vaikutti jotenkin umpisairaalta touhulta, että kiuaaja kuvitteli minun laittautuvan häntä varten, ja alkoi varastella koruja ja viedä muita henkilökohtaisia tavaroita. 

Laittautuminen kohentaa itsetuntoa, se on varma ja huoliteltu olemus on aina plussaa ihmisten kanssa tavatessa. Hyvä ryhti antaa myös edullisen kuvan mielialasta. Ryhtiin tarvitaan lihasvoimaa, tänään testasin miten on kunnon laita, ja tarvoin lumessa kävellen ja shoppailen kertaakaan istahtamatta 2,5 tuntia. Seuraus, pakaralihaksissa tuntuu, että on kävelty. Liikunnankin siis olen aloittanut. Samoin kevään omaehtoisen tutkimussession. 

Päivän kiisseli: Mulperi-mansikkakeitto
Päivän hillo: Inkivääri-omenahillo

Aineenvaihdunta käyttäytyy kummallisesti. Aamulla noin 7.30 paino unien jälkeen ei juurikaan ole pudonnut yön aikana, sitten kun olen syönyt noin 500 g aamiaisen ja ottanut lisätorkut aamulla, niin  paino on laskenut alemmaksi kuin aamulukema. Varmaa siis on, että lepo vaikuttaa aineenvaihduntaan, minulla ei vain yöuni siihen riitä, aamupäiväunet tarvitaan. 

Huomenna lupasin valmistaa kunnon aterian kotiväelle. Ja aloitan lisäravinteiden käytön. Kuten jo olette uumoilleetkin, on niitä muitakin keinoja näyttää komealta kuin kilojen pudottaminen. 

Sisäistä radianssia edustaa oivallus siitä, miten osmolainen oraakkelitoiminta on nähtävä osmolaisten maan ja suomalaisen mytosemantiikan valossa. Sanoinhan, että aion vielä hätkäyttää. Vielä minä teille triviat näytän!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mietteesi.

Hyvää pääsiäistä Hiljaisesta huoneesta

 Kun elämä on rajallista, on lohdullista saada perspektiiviä aikakäsitykseen. Palatessani maaliskuun tiputussessiosta, huomasin Kolmiosairaa...