Tulvaisuusselonteko jumalineen ja jumalattarineen

 

Alla oleva on pohjustus tutumeemien todentamiseksi ja Delfoi-työpajan aineistoksi.


Tutkimuskuvaus: Mytosemantiikan perusteet

1)     Valtioneuvoston kanslia
Zeus-Jupiter/Ylijumala, taivaiden ja ukkosen jumala

2)     Ulkoministeriö
Minerva-Athene/Tiedon, viisauden ja sotataidon jumalatar

3)     Oikeusministeriö

Themis-Dike-Nemesis & Justitia/Oikeuden jumalattaret

4)     Sisäministeriö
Vesta-Hestia/Kotilieden jumala 

5)     Puolustusministeriö
Mars-Ares symboliikka/sodan ja taistelun jumala

6)     Valtiovarainministeriö

Pluto-Haades/Manalan ja rikkauden jumala

7)     Opetus- ja kulttuuriministeriö
Apollo-Apollon/Taiteiden ja ennustustaidon jumala

8)     Maa- ja metsätalousministeriö

Ceres-Demeter/Maan ja sadonkorjuun jumala

9)     Liikenne- ja viestintäministeriö

Merkurius-Hermes/Tiedonkulun jumala, jumalten sanansaattaja

10)   Työ- ja elinkeinoministeriö

Vulkanus-Hefaistos/Tulen ja sepäntaidon jumala

11)   Sosiaali- terveysministeriö
Venus-Afrodite/rakkauden ja kauneuden jumala

12)   Ympäristöministeriö.
Diana-Artemis/Luonnon ja emtsästyksen jumala, kuun jumalatar.

Alustavassa vastaavuuksien sijoittelussa 2/3 osui helposti kohdalleen. Mutta esimerkiksi valtiovarainministeriön jumalkenttä on hankala sijoittaa, voitaneen lähteä siitä, että useimmiten kyse on niukkuuden jakamisesta ja velkaantumisen hallinnasta, joten kenttä kuuluu saturnaaliseen merkityskenttään, jota astrologisessa symboliikassa edustaa Saturnus, kurjuuden ja köyhyyden, itsekurin sekä ankaran johtajuuden planeetta. Toivo Sara-ahon luettelossa ei kuitenkaan ole Saturnusta lainkaan, koska vastaavuutta ei ole klassisessa mytologiassakaan. Sen sijaan ympäristöminsiteriön osalle tulee etsimättä mieleen rinnastus Dianaan, jonka alue on kasvamassa huomion ja merkityksen suhteen antiikin aikojen mittoihin: Suuri on efesolaisten Artemis. Tämän oivalluksen jälkeen minsiteriöstä on suhteuttamatta mytologiaan ainoastaan neljännes, eli oikeusministeriö, sisäministeriö ja valtiovarainministeriö. Eli tärkeimmät instanssit tavallisen kansalaisen taholta. Oikeusministeriö vastaa lainsäädännöstä, sisäministeriö on määritelty sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriöksi. Valtiovarainministeriön toimivaltuuksiin kuuluu rahan jakaminen ja budjetin laadinta. Plutoa on mainittu myös rikkauksien jumalaksi, ei vain Manalan. Antiikin jumaltarusto on laaja, ja vaikka perusleuttelossa ei ole mainittu oikeuden jumalatarta, sellainen kuitenkin tunnettiin hyvin, jopa kolmena eri hahmona kuten sen on Tieteen termipankin sivuilla kuvannut Heikki E.S. Mattila. Roomalaisille kolminaisuus yhdistyi jumalatarkäsitteeseen Justitia.

”Alkuperä ja historia. Antiikin Kreikan ja Rooman oikeuden jumalattaret palautuvat viime kädessä muinaiseen Egyptiin ja sen Maat-jumalattareen.

Kreikassa oikeuteen ja oikeudenmukaisuuteen kytkeytyi kolme jumalatarta, joiden symboliikassa oli toisistaan poikkeavia painotuksia. Themis (Θέμις) oli taivaallisen oikeudenmukaisuuden jumalatar, ja hänen tyttärensä Dike (Δίκη) edusti puolestaan maallista oikeudenmukaisuutta. Kolmas oikeutta vartioiva jumalatar oli Nemesis (Νέμεσις), joka toteutti oikeudenmukaisen koston vakavista rikoksista ja antoi hyvityksen loukatuille. Nemesis edusti oikeudentajua, joka ei voinut sallia oikeutta loukattavan rankaisutta. Jumalattaren nimi liitetäänkin muinaiskreikan verbiin, jolla on merkitys "antaa ansionsa mukaan".

Työsuunnitelmana mytosemantiikan perusteisiin on laatia tulevaisuuskatsaukseen perustuva hahmotus siitä, miten Sormitus-sarjan julkaisut, sen sisältämät kehitteet ja ideat voidaan hyödyntää tulevaisuuden tutkimuksen meemeiksi ja myteemeiksi. Mallina on suomalainen yhteiskunta ja sen hallinto, koska se sisältää käytännössä politiikan eli asioiden hallinnoinnin koko kentän, joista minsiteriöt ovat esittäneet tilannekatsauksen syksyllä 2022 ja samalla ennakoineet tulevaa.


Saattessa valtioneuvoston sivuilla korostetaan termejä ennustaminen ja ennakointi ja halutaan tehdä näiden kahden välille selvä ero. Omassa systeemissäni proaktiivisuus edustaa tilanteen mukaan myös enteilevää, ennustavaa puolta intuitiivisena esiymmärryksenä, kun taas ennakointi on erilaisin kalkyylein ja analyysein tietoperusteista päättelyä mahdollisista tulevaisuuksista skenaarioineen. Tätä systeemissä edustaa prediktiinen analyysi, jonka muoto pohjautuu data-analyytikko Mirva Toivosen asiakaskentältä saatuun näkemykseen sovellettuna viitokkeen meemipohjaiseen analyysiin. Meemillä ei tässä työssä tarkoiteta tavanomaista kuva+teksti näkymää, vaan abstarktia ajatuskudelmaa. Antiikin aika tunsi myös satiiriset jumalattaret. Siksi tarkastelussa on mukana myös menippolaisen satiirin sovellus. Kuten Heikki S. Mattila artikkelissaan toteaa, satiirisella oikeuden kuvalla on pitkä historia ja perinne jatkuu myös nykyaikana.

Työni on monikerroksellinen merkityksiltään, joten yksinkertaistettunakin se sisältää monta ulottuvuutta, mutta kaikkea kehitepyöritystä ei kannata laittaa näkyviin, jotta lukijan kärsivällisyys ei joudun liian kovalle koetukselle. Periaatteessa myosemantiikan peruskivet lepäävät yksilön ja yhteisön välisessä vuorovaikutuksessa, indivien suhteessa kollektiiviin. Suomalaisissa sananparsissa joskus näkee mainittavan jonkinlaisena ihmisen ihanteena toteamuksen ”jalat maassa, pää pilvissä”. Rinnastus minsiteriöiden jumalkenttiin hakee tätä yhteyttä, reaalisen toiminnan takana vaikuttavat monet aatteet, vaikutteet, uskomukset ja motiivit.

Jätän siis tässä vaiheessa tiukan systemaattisen kehitepyörityksen selostuksen väliin. Lopputuloksena on kolmen vaiheen maailma, jossa on kehikko-, kehysriihi- ja kehonrakennusosiot. Korpusmaisuus-sarja Delfoissa edustaa kehonrakennusvaihetta, kehysriihi sisältää erilaisia yrityksiä ymmärtää ja mallintaa tulevaisuustutkimusta ja ennakointi, ja kaiken takana ja taustalla on strukturalistinen ajatus ajatusrakennelman rakentamisesta tukikehikon avulla. Kyseessä on ollut mentaalinen telinetyö ja sen kasausvaihe. Nyt kun rakennelma on valmis, on purkutöiden aika, aika avata aihetta ja sen merkitystä. Apuna tässä mytosemantiikan perusteiden paljastamisessa on ugramekuvaus tapahtuneesta ja pyrkimyksestä.

 



            

Ajatuskehikko Mytosemantiikan perusteisiin

Viitteet:
https://valtioneuvosto.fi/tulevaisuuskatsaus-2022#/ poimittu 7.10.2022 
https://peda.net/p/Toivo%20L%20Sara-aho/kasvun-kansio/lv-2018-2019/historia/akjrj/akjrj, poimittu 7.10.2022  Oikeustiede:oikeuden jumalatar/laajempi kuvaus – Tieteen termipankki; poimittu 7.10.2022

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mietteesi.

Hyvää pääsiäistä Hiljaisesta huoneesta

 Kun elämä on rajallista, on lohdullista saada perspektiiviä aikakäsitykseen. Palatessani maaliskuun tiputussessiosta, huomasin Kolmiosairaa...