Intro
Uuutta kohti. Samuli kertoi ennen lähtöään Tallinnaan viime käynnistämme anopin luona hoitokodissa. Yhtäkkiä anpoppi oli mulkaissut minua vihaisesti ja hänen minuun päin oleva silmänsä oli muuttunut kuin liskon silmäksi. Näky tuo oli kestänyt vain hetken.
Kun tänä aamuna herättyäni mietin tuota pojan kertomaa ja samalla tuli visuaalinen muistikuva monesta julman sydämettämästä toimesta appivanhempien taholta ja lopulta siunaustilaisuuden osanottajien ja kesksutelukumppanin kasvot, niin minulta katosi jälleen kerran kuin tyhjään kolme koristekiveä silmieni edestä. Juuri ne sitriinit, jotka olin antanut mieheni ja lasteni suojaksi hautjaisiin. Syyllinen räyhähenki-ilmiöön löytynee siten melkoisella todennäköisyydellä kahdesta suvun naisesta.
Enpä olisi itsekään uskonut! Mutta sen tiedän, nainen on naiselle susi, jos niikseen tulee. Jos teistä on mahdotonta uskoa, niin paljastan, mitä pidin kaikkein karmeimpana kokemuksenani. Anoppi kieltäytyi aikanaan rukoilemasta lasteni ja minun puolestani pyynnöstäni ja hädästäni välittämättä, toteamalla "ettei hän usko minun tavallani". Kuitenkin molemmat olemme luterilaisia, ja anoppi oli aikanaan pyhäkoulun opettaja. Sen sijaan hän hylkäsi esikoispoikansa ja lapsenlapsensa ja nimitteli minua "arvaamattomaksi". No olenhan minä monipuolisempi persoona, kuin hämäläinen taukki keskimäärin.
Netälinen menossa, kansanperinteen kannalta ei kumma.
Kaikki hyvin -kulissien kumoaminen on monesta hyvin tuomittava teko, tiedän. En vain halua enää kuulua Kekkonen-Råman suvun epigeneettiseen perintöön. Sitä joskus mietin, olisiko pitänyt sittenkin noudattaa Samulin neuvoa, että meidän on heitettävä Ilkka roskiin, muutoin ei tämä piina lopu koskaan. Siitä kieltäydyin, koska tiesin appivanhempien siihen juuri pyrkivän. En halunnut luovuttaa ja antaa periksi vääryydelle ja kiristykselle enkä lapsiani alttiiksi suvun epäempatialle. Enkä minä tee tätä kostomielessä, pikemminkin terapointitarkoituksessa ja sanoittaakseni ehkä joidenkin harvojen kohtalotovereiden ahdistusta.
Minä alan olla itkuni itkenyt. Vaikka saattaahan olla että tuota itken kaiken ikäni vielä, mutta en palaa tähän aiheeseen enää koskaan. Sen olen kaiken pilkan, hylkimisen ja ivan korvaukseksi pyytänyt, että toiset sisarukset saavat vuorostaan kantaa taakkani. Oppivatpahan ettei kaikki maailmassa ole aina oman tahdon varassa tai hallittavissa eikäö kaikkea inhaa voi kumota noin vain jonkun syntipukin kannettavaksi. Suhtautuuko kanssaihmisiin hyväntahtoisesti vai pahansuovasti eli ilkeästi, se on tahtokysymys.
Vakiorukoukseni on:
Herra on pyyhkivä kyyneleeni,
eivätkä entiset enää ajatukseen astu.
Lohduttaudun surustani,
ja unohdan menneen muiston.
Uutta kohti
Muutamia vuosia sitten laadin blogisarjan ”Roina-Aatos”,
jossa oli tunnelukkoanalogioita myteemeihin, kotini tlloihin sekä lukemattomiin
kirjoihin ryhmiteltynä tiettyihin teemoihin. Nyt noin viisi vuotta myöhemmin
joitakin kirjoja olen saanut poistetuksi, mutta iso osa on vieläkin harkinnassa,
mitä niille tekisin. Alkuperäinen kaavailu oli tällainen.
3. Magia /MIELI – KIRJAHYLLYT -
ULKOPUOLISUUS
A) Terapia: Apua kognitiivisesta.. & Kuolema …
B) Elämäntaito: Voimavarat & Leikki ja luovuus
C) Tietoisuus ja valta: Itse tulee mieleen & Rakkauden evoluutio
5. Mystiikka/MYYTTI –
OMA TYÖHUONE - HYLKÄÄMINEN
A) Salaisuudet: Yhdeksän porttia & Yhdeksäs portti
B) Eliade: Shamanism & Ikuisen paluun myytti
C) Taivaselämä: Religion World & Leijapoika
Kulunut kesä vierähti jäljellä
olevien lukemattomien kirjojen listaamiseen. Yhteensä 185 kirjaa + neljä lukematonta
on löytynyt tai hankittu hiljattain. Jostain syystä en ole mitenkään innokas menemään
terapiaan, koska koen puhumisen tunneongelmista melkoisen hyödyttömäksi.
Terapiakirjallisuutta kuitenkin olen lukenut jonkin verran, kuten Kimmo Taksen
Tunne lukkosi – vapaudu tunteiden vallasta. Takasen kirjaanhan lukemattomien
kirjojen jakonikin perustuu, siitä on innoitus tullut.
No työhuonetilanne on vieläkin osin kaaoksessa, mutta järjestely- ja
tyhjennystoimet ovat kyllä jo alkaneet. Uskonto tai kansanusko eivät ole
etummaisia kiinnostuksen kohteitani enää. Tilalle on tullut mytosemantiikan
kehittely, mutta bujotehtävänä on nyt etsiä salaisuuksien kirjat, kohta a.
Missä lienevät? Eliade on sen verran klassikko, että ne ovat
ainaissäilytettäviä hyllyssäni, niitä ei hylätä.
Mutta työhuoneen patteri
hurisee, on kuulemma virtausääni. Se on saatava aisoihin. Ja sitten kirjahyllynurkassa
seinää vasten on tsundoku, pinoelma myyttiaiheisia kirjoja, alimmaisena Poliisi
kertoo. Olen kuullut, että sarja on hyvin suosittua kirppiskamaa. Minä hankin
akanaa joitakin sarjan kirjoja, jotta voin tutustua poliisin järjen juoksuun ja
mielen laatuun. Mutta en kestä lukea kerralla kuin tarinan tai kaksi, koska
kielikorvaa riipii totinen tarina. Mutta on jutuissa värkkäitä juonen käänteitä
ja elämä levittäytyy eteen raadollisimmillaan. On se poliisinkin työ osa
kansanperinnettä, vaikka pontikkajahdissa tai salametsästäjien jäljillä ei enää
niin paljoa ollakaan.
Mitä siis olen hyljännyt
työhuoneeni nurkkaan, ulkopuolelle kirjahyllyn odottamaan aikaa parempaa. Alimmaisena
eli pahnan pohjimmaisena on Poliisi kertoo antologiat vuosilta 1984 ja 1981. Senate-sarjaa
Myths&Legends on pinoelmassa yhteensä 28 kirjaa, jois myytteihin ja
legendoihin liittyviä on yhteensä kahdeksantoista, joista kahdeksan hieman
syrjähtää teemasta, tai antaa taustatietoa.
I The Handbook of Folklore & Dictionary of Faiths & Folklore – Beliefs, superstitions and popular customs
II The Greeks – Their life and customs & The Romans – Their life and customs
III Man and his superstitions – The Hand of Destiny –Everyday folklore and superstitions
IV The Amazons – Curious customs of Sex & Marriage
V The Black Art & Edda (on Everymanin julkaisema)
VI Poliisi kertoo 1981 & Poliisi kertoo 1984.
Kuten huomaatte, taas muodostui serendipiteetti ja ugramen verran kirjapareja. Senat-kirjakokoelman
olen hankkinut 1990-luvulla Akateemisesta kirjakaupasta. Hankinta osoittanee,
että minulla oli vielä into tallella tuolloin ja kiinnostusta perehtyä
opiskelualaani laajemmaltikin. Jo tämänkin kokoelman tutkimisessa aikaa saisi hurahtamaan.
Ja valintojeni binaarisuus näyttäytyy jälleen.
Mytosemanttinen lajitelmalöydökseni koostuu seuraavasti:
I The
History of Witchkraft & Introduction to Mythology
II The Norsemen &
Spain
III Germany & Teutonic
IV Celtic & The
British
V Ancient tales
&Folklore of Japan & Tales of old Japan
VI India
& Mexcico and Peru
VII Classical Mythology
& Crete & Pre-hellenic
VIII Romance & Legend
of Chivalry & Middle Ages
IX Africa
& Egypt.
Ja näistäkin muodostui
nätisti yhdeksänsarjainen näkymä myyttien maailmaan. Monta kertaa on jo nähty
ettei ugramea onnistu tulkitsemaan pelkän listauksen avulla. Tarvitaan
nimeämisen välivaihe, joss ryhmälle täytyy antaa jokin kuvaava tai kohdetta
luonnehtiva asiasana. Olkoon I Mytologia, II Eurooppa, III Saksa, IV Britit, V
Japani, VI Muinaisuus, VII Helleenit, VIII Keskiaika, IX Afrikka. Maanosat ovat
melko hyvin edustettuna, mutta Australia tästä puuttuu ja Kiina. Listauksessa
on kyse lykätyistä teemoista, abjektikohteista, joihin olen ajatellut paneutua
sitten kun on sitä aikaa eläkkeellä.
Ulkona sataa,
kuuluu pientä ropinaa,
Selaan kirjoja.
Uusjärjestys
Seuraavassa vaiheessa lista-aihion teemat tarkentuvat, täsmentyvät,
täydentyvät, idea kehittyy. Tässä tapauksessa sain ajatuksen kokeilla
mytosemanttisesta työkalupakistani sentienttien osuvuutta saatuun
satunnaisjärjestykseen ja sen täydennysosiin. Tosiasiassa Senate-kokoelmassa on
35 kirjaa eli siitä saa kaksoismorfologisen myteemijaon aikaiseksi.
Olen aihioinut aiemmin sentienttejä haikuina. Seitsemäntoista sentienttiä ovat:
1 mielipide /opinion
2 ajatus /
thought
3 tunne /
feeling
4 päämäärä /
purpose
5 määritys /
determination
6 tahto / will
7 sananlasku /
proverb
8 päätös /
decisson
9 äänestys / vote
10 arviointi / judgement
11 ääni / voice
12 mieli / sense
13 tarkoitus /
meaning
14 lause /sentence
15 merkitys /
signification
16 oivallus / idea
17 käsite / notion.
Arvaatte listauksen vaativan semanttista mielikuvitusta,
jotta sentientit asettuisivat edes jotenkuten tulkinnallisesti oikean
suuntaiseksi. Alustava tutkimusaihioni on tällainen.
1 mielipide /opinion -
EKSOTIA
2 ajatus / thought - INTIA
3 tunne / feeling -
MERI
4 päämäärä / purpose -
NOITUUS
5 määritys /
determination - TAIKAUSKO
6 tahto / will -
ANTIIKKI
7 sananlasku / proverb - AFRIKKA
8 päätös / decisson -
EUROOPPA
9 äänestys / vote - BRITIT
10 arviointi / judgement - KESKIAIKA
11 ääni / voice - TEUTONIT
12 mieli / sense - JAPANI
13 tarkoitus / meaning - FOLKLORE
14 lause /sentence -
INTIAANIT
15 merkitys /
signification - KLASSIKOT
16 oivallus / idea -
KIINA
17 käsite / notion – MYTOLOGIA.
Tässä tapauksessa Senate-kirjoissa on yksi ylimääräinen kirja Curious customs
of sex & marriages. Saadun listauksen tulkinnallista arvoa voi esitestata
muodostamalla listasta aisaparit. Yhdistäisin listasta ihan ensiksi brittien ja
euroopan. Myyttisyyskohdennus syntyi brexit-jupakasta, kun Britannia halusi
eroon Euroopan Unionista. Myyttien sisältö vaihtelee, mutta perussukupuolijako
pysyy. Eiköhän noituus ja taikausko kuulu yhteen. Kiina ja Intia ovat maailman
väkirikkaimpia maita, joilla on vuosituhansia vanha kulttuuriperintö. Kiina on
keksintöjen maa, siellä keksittiin ruuti. Intiassa meditaatio ja jooga. Suomalaisittain
katsoen Afrikka on eksoottinen maa, joten eksotia ja Afrikka kuuluvat samaan
kategoriaan. Afrikkalaisessa kansanperinteessä sananlaskuilla on suuri moraalisesti
opettava merkitys jopa oikeuskäytänteeseen saakka. Japani on saarivaltio, joten
meri ja Japani ovat aisapari. Antiikki ja klassikot ovat samaa sarjaa. Länsimaisittain
johtava meemi mytologiassa on Kreikan ja Rooman mytologiassa. Mytologia ja
folklore ovat toisiaan tukevia mytosemanttisia tiedonaloja, yhteen. Intiaanit
ja teutonit muodostavat oman mytologiapiirinsä. Siinä missä teutonit ovat
myyttisiä sankareita, on intiaanit kuvattu länsimaisittain lausumana, jossa
intiaani skalpeeraa valkolaisia. Fokuksena on pimeä keskiaika ja sen mukaisen ajan
hengen ja naisten merkitys länsimaiseen mytologiaan.
I Britit + Eurooppa
II Noituus
+ Taikausko
III Kiina
+ Intia
IV Eksotia + Afrikka
V Japani + Meri
VI Klassikot
+ Antiikki
VII Mytologia +
Folklore
VIII Intiaanit +
Teutonit
IX Keskiaika
+ Sex & Marriage.
Mitä tuostakin tulisi? Mitkä kolme kuuluvat yhteen?
Sanoisin, että vaikka noituutta on kaikkialla maailmassa, niin noitavainot ovat
omaleimainen länsimainen keskiajan ilmiö. Ryhmä II ja Ryhmä IX kuuluvat yhteen
teemalla noitavainot. Kolmanneksi joukkoon sopii britit ja Eurooppa ryhmä I; salaisuusseuratoiminnan vuoksi, jos ei muuten. Alueellinen joukko muodostuu ryhmistä III, IV ja V. Myyttinen ydinryhmä
muodostuu joukoista VI_VIII. Eli keskeisteemoina ovat pahuus, paikat, myytit.
Joten eläkepäivien tutkimusote on luotu, tässä kotvanen vierähtää helposti. Jos mietit, mitä hyötyä moisista sentienteistä on, niin se on koodiavain myteemijakoon ja sitä myötä meemeihin, jotka muodostavat mytosemantiikan kovan ytimen tulkinnallisesti. Et voi tietää myyteistä koko totuutta, tai edes ainoaa oikeaa totuutta, on vain yritettävä ymmärtää. Kolmijaolla voidaan saada esiin kolme mytosemanttista maailmaa kirjahyllylöydösten perusteella.
HAIKUT
1 Mielipide
/opinion
Minun mielestäni
Mielestäni on
ajateltava
myyttejä
sielun sointuina.
2 Ajatus / thought
Muistiin merkitsen
Kirjoitan ylös
ajatellun, mietityn
kaiken koostetun.
3 Tunne
/ feeling
Liikuttava tapaus
Vauva tavoittaa
palloa pakenevaa,
yhä uudestaan.
4 päämäärä
/ purpose
Ei
ollut tarkoitus
Tätä surkeutta
en tehnyt tahallani,
malja hajalla.
5 määritys
/ determination
Mitä
aionkaan?
Määritys tarpeen?
Tehdäkö miellekartta?
Millainen reitti?
6 tahto
/ will
Elämäntehtävä
Elon täytetyttä
tarkoitustansa etsii
aarrekartalla
7 sananlasku
/ proverb
Kronos ja
Kairos
Ajan herrat
ajallaan ja aikanaan
lapsensa syövät.
8 päätös
/ decisson
Päätös on
uuden alku
Aika lopettaa,
entinen saa jäädä
edessä uuden.
9 äänestys
/ vote
Anna äänesi
Äänensä kirjaa
paperille ääneti
- numeroituna.
10 arviointi
/ judgement
Tanssii
tähtien kanssa
Tähdet tanssivat,
tuomari antaa pisteet.
Parketti kiiltää.
11 ääni
/ voice
Laululintunen
Lintunen laulaa
täyttä päätä ja kaulaa.
Metesässä raikaa.
12 mieli / sense
Missä mielessä tehty ?
Mitä järkeä,
millä mielellä tehty?
Kenen mielestä?
13 tarkoitus /
meaning
Tulkinnan
avain
Mitä mielessä,
sitä on kielessäkin,
jotain merkitsee.
14 lause
/sentence
Lauseenjäsennys
Lauseessa sanat
sisällön muodostavat,
taipuvat luokkiin.
15 merkitys
/ signification
Mysteeri
Merkki on merkki
merkitsijän merkitty
toista osoittaa.
16 oivallus
/ idea
Loistoidea!
Idea taipuu
haikupäiväkirjassa
sentientiksi.
17 käsite
/ notion
Käsitys asiasta
Haikuja tehdenkäsitteet selkenevät,
sanat avautuu.
PS Introluettavat tutkimusaiheeseen:
5. Mystiikka/mysteeru/MYYTTI – OMA TYÖHUONE - HYLKÄÄMINEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mietteesi.