23.9.2022
Tilannetiedot. Kuuria on jatkunut ma-to ja viide päivä on menossa. Kivut eivät ole täysin lähteneet, mutta ovat siedettävällä tasolla. Torstaina lähti kyllä lääkejäämät, virtsa haisi panadolille.
Kuva Marita Råman. Detox-kuuri alkaa 19.9.2022, aamuhetki kullan kallis. |
Nyt kun on tullut todistettua, että erikoislaatuisuudestani huolimatta
olen kuolevainen ihminen lihaa ja verta kipuineen ja kipuiluineen, niin
noudatan ystävällisiä koronakriittiset FB-ryhmän neuvoja soveltuvin osin, ja
sellaiseksi olen harkinnut neuvon elimistön puhdistuskuurista, koska olen
silloin tällöin sellaisen pitänyt, eikä se ainakaan haittaa tee.
Lopetin kortisonilääkityksen perjantaina 16.9.2022 ja jo lauantaina kivut
olivat osin palanneet. Onnistuin kuitenkin viemään mökin kuistin remontin
päätökseen kuten oli suunniteltu. Tänään maanantaina 19.9. kävin vaa´alla ja paino
oli noussut kilon, vaikka aktiviteettia oli ollut ja olin syönyt täsmälleen
samalla tavalla kuin laihtuessanikin. Painon nousu on yksi painava syy siihen,
miksi tahdon kortisonilääkityksestä eroon keinolla millä hyvänsä. Koska todella
uskon, että vaiva on ainakin jossain määrin koronarokotteen laukaisema, niin on
mahdollista, että detox-kuuri auttaa tai parhaimmillaan jopa poistaa vaivan.
Siksi tämä julkinen
raportointi, mitä tapahtuu. Lähtötilanne siis tänä aamuna. Olkavarret kipeät,
jalkojen ponnistusvoima heikentynyt, ranteet arat ja särkevät, sormet
turvoksissa (saattaa johtua remonttitöistä). Mutta mieliala on kohentunut, ja voin jo aika normaalisti, sillä olen pystynyt
tekemään kehitteitä. Jostain syystä tutkiminen sopii minulle, siitä aina mieli
piristyy, kun voi keksiä uusia konnankoukkuja luutuneiden asenteiden tuhoksi. Jotkut
ovat arvioineetkin toimintatavoistani, että teen mitä tahdon enkä ajattele,
mitä voin tehdä.
Remontin päätteeksi kävimme palkitsemassa itseämme katsomalla elokuvan Kolmen
tuhannen vuoden kaipuu. Tarinan opetus taisi olla, että pitää olla varovainen
toiveissaan, koska voi saada sen, mitä toivoo eikä toive aina ole viisas
seurauksiltaan. Syvätasolla taisi olla viesti rakkauden olemisen tasot
ylittävästä voimasta. Pintatasolla se oli sekava potpuri arabialaisen
kansanuskon dzinni-perinteestä, mutta onhan niitä pirunkauppoja myös
suomalaisessa tarinastossa.
Koska viime viikolla satoi kolme päivää, niin oli aikaa perehtyä kirjastooni,
josta löysin pinoelman mytologiaa koskevia kirjoja, jotka tuota pikaa työstin
systeemiksi topostutkimusaihioni Ulamola lumo -aiheen mukaan. Olen kirjoittanut
myös työn Sanalistoista listateoriaksi, mutta tässä tulee näiden kahden idean
jatkotyöstö kohti mytosemanttista metodia. Päädyin ottamaan lähtökohdakseni
suomalaisen mytologian arkkihahmon Mikael Agricolan psalttarin jumalluettelon,
jonka kohdensin yhdeksäksi topokseksi. En käy niitä nyt erikseen luettelemaan, jaon
perusteluineen voi löytää kirjan tekstistä. Sententiat olen jo hahmottanut
aiemmin.
Mutta miten temppu tehdään? Miten näennäisesti satunnaisesta kirjalistasta, jonka
kirjat on hankittu sukupolvi sitten, voi saada ajattoman mytologisen
tutkimuksen aikaiseksi? Perusongelmana kun on ja pysyy, että mytologian tutkimus
on ihmistieteiden high techiä, johon pääsyä ankarasti valvotaan ja pääsy
huipuksi tai auktoriteetiksi on vaivalloista. Auktoriteetitkin tekevät
virheitä, mutta niiden myöntäminen saattaa olla lähes mahdotonta olipa kyse koronan
haittavaikutuksista tai muista tulkinnoista.
Nähtyäni Claude Lévi-Straussin teoksen Strukturaalista antropologiaa, tiesin
heti että tämä tutkija pohtii asioita minun tavallani. Akateemisessa
tietotaidossa on tietenkin eroa, oli silloin ja on nyt. Vahvuuteni saattaa
kuitenkin olla harvinaislaatuinen onni olla suomalainen koulutettu nainen,
vapaa tekemään oman pään mukaan, vahva lukutaito ja sen verran mammonaa
hallussa, että kotikirjaston hankinta on ollut mahdollsita hankkia ja pitää.
Strukturaalisen antropologian peruskäsitteisiin kuuluvat binaarisuus ja konkreettisen
logiikka, jota edustaa nyt suunnitteilla olevassa tutkimushankeessani käsillä
olevat kirjat abjektitsundokussani.
Kirjavalikoima
Kuva Marita Råman. Näistä on hyvä alkaa. |
Binaarisuus edellyttää pareittain tarkastelua, olen ristinyt oman tapani
aisapariksi, mikä suo väljyyttä tulkintaan, ei ole väliä ovatko valitut kaksi
osatekijää nähtävissä peräkkäisinä vai rinnakkaisina tekijöinä. Tässä
tapauksessa valinta on lähinnä rinnakkaista, isomorfista teematasolla. Ilman yhteistä
nimittäjää, teemaa ei rakenne erotu, eivätkä analogiat ole mahdollisia. Selkeyttä ennen on jauhettava erinäisten pyöritysten kautta, sententiat, nuo käsittämättömät turhakkeet systeemissä ovat oivallinen apuväline ja välivaihe tulkintaprosessissa. Senate-sarjan sententiat on alla merkitty kirjalistaan
kursiivilla.
I Kiina - Ancient tales
& Folktales of China – OIVALLUS
II Japani - Ancient tales &
folklore of Japan & Tales of old Japan - MIELI
III Afrikka - Africa & Egypt - SANANLASKU
IV Britit - Celtic & The
British - ÄÄNESTYS
V Intiaanit - North American
Indians &
American Indians folktale & legends - LAUSE
VI Meri - The Sea & South
Seas - TUNNE
VII Intia - Hindus and
Buddhists & India - AJATUS
VIII Antiikki - The Romans – their life
and customs & The Greeks t- their life
and customs - TAHTO
IX Folklore - The Handbook of
Folklore – tradition belief, practices,
customs, stories and sayings &
-
Dictionary of Faiths & folklore, beliefs, superstition and
popular customs.
- TARKOITUS
X Teutonit - Teutonic & Germany
- ÄÄNI
XI Eurooppa - The Norsemen & Spain
- PÄÄTÖS
XII Keskiaika - Middle Ages & Romance
& Legend of Chivalry - ARVIOINTI
XIII Klassikot - Classival mythology
& Crete & Pre-hellenic - MERKITYS
XIV Mytologia - Introduction to Mythology & Calendar and
Constellations
of the Ancient World - KÄSITE
XV Taikausko - The Hand of Destiny,
everyday folklore and superstition &
Man and his superstition - MÄÄRITYS
XVI Noituus - The History of Witchkraft
& The Black Art - PÄÄMÄÄRÄ
XVII Eksotia - The Amazons & Mexico and Peru – MIELIPIDE
(+
ekstrateos: Curious customs of Sex and Marriage).
Listarinnastukset aihioituani ryhdyin miettimään, mihin saatua tulosta
voisi käyttää. Totta, ei sellaisenaan oikeastaan mihinkään. Olin kuitenkin
aihioinut jo esiin kolme narratiivista tasoa kolmkantana, lapinkotana niin sanotusti,
ja nämä kolmiot eli tertiaalit nimesin pahuustertiaaliksi, paikkatertiaaliksi
ja myyttitertiaaliksi. Jako tuntui oikean suuntaiselta, mutta ei sekään vielä avannut
kirjoittamisen jatkoprosessia yhtään. Sitten muistin aikomukseni kirjoittaa jatkosarjan
Ulamolan lumosta. Tässähän se oli, vuosien haave silmieni edessä.
Piti vain ensin saada esiin tiivistys, se myyttisyys toisen asteen, joten
saaduista teemaryhmistä tuli muodostaa uusi binaarisuustaulukko kerrannaisena. Agricolan
myyttihahmojen perusteella olin luokittanut suomalaisen mytologian topokset
yhdeksään kategoriaan, jotka limittyviä toisiinsa monin tavoin. Näille
topoksille olin aihionut tulkintaa varten perusmyyttiset luonnehdinnat.
Myyttisyys toisen asteen
I Britit + Eurooppa => KONTU
II Noituus + taikausko => POHJOLA
III Kiina + Intia => ILPOLA
IV Eksotia + Afrikka => HIITOLA
V Japani + Kiina => VUOJOLA
VI Klassikot + Antiikki => JÄPPILÄ
VII Mytologia + Folklore => METSOLA
VIII Intiaanit + Teutonit => PÄIVÖLÄ
IX Keskiaika (Sex&Marriage) => KALEVALA.
Teemoista saatua jakoa analogiana hyödyntäen muodostuu ugrameksi ja
Ulamola-sarjan perusasetelmaksi seuraava kuvio. Ulamolan lumo -sarjan
nimikkoteemat ovat näin selvillä, mutta vielä riittää aihioitavaa, miten alkaa
tulkinta. Yksittäisten myyttisten hahmojen selostamisessa ei ole mitään järkeä,
ja liika teoretisointi taas ei kiinnosta ketään. Olisi löydettävä vielä lisäksi
jokin uusi ja ennen näkemätön tulkinnallinen ote, jota kehtaisi kutsua
mytosemantiikaksi, ja itseäni ajatuslapsoseni äidiksi. Kasvatellaan.
Kuva Maríta Råman. Kolme narratiivitasoa Ulamolan lumoon. |
On palattava Roina-Aatoslistan lukemattomiin, jotta myyttinen systeemi 3x3 onnistuisi. Sitä varten on luettava uudestaan teokset Yhdeksän porttia ja Yhdeksän elämää. Tausttatietämystä haen satututkimuksesta, jossa pohditaan kolmeutta. Mutta se on tylsää luettavaa eikä siitä enempää tällä kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mietteesi.