Detox-kuuri alkaa

23.9.2022

Tilannetiedot. Kuuria on jatkunut ma-to ja viide päivä on menossa. Kivut eivät ole täysin lähteneet, mutta ovat siedettävällä tasolla. Torstaina lähti kyllä lääkejäämät, virtsa haisi panadolille. 


 Reuma vai myrkyt veressä?



Kuva Marita Råman. Detox-kuuri alkaa 19.9.2022, aamuhetki kullan kallis.


Nyt kun on tullut todistettua, että erikoislaatuisuudestani huolimatta olen kuolevainen ihminen lihaa ja verta kipuineen ja kipuiluineen, niin noudatan ystävällisiä koronakriittiset FB-ryhmän neuvoja soveltuvin osin, ja sellaiseksi olen harkinnut neuvon elimistön puhdistuskuurista, koska olen silloin tällöin sellaisen pitänyt, eikä se ainakaan haittaa tee.

Lopetin kortisonilääkityksen perjantaina 16.9.2022 ja jo lauantaina kivut olivat osin palanneet. Onnistuin kuitenkin viemään mökin kuistin remontin päätökseen kuten oli suunniteltu. Tänään maanantaina 19.9. kävin vaa´alla ja paino oli noussut kilon, vaikka aktiviteettia oli ollut ja olin syönyt täsmälleen samalla tavalla kuin laihtuessanikin. Painon nousu on yksi painava syy siihen, miksi tahdon kortisonilääkityksestä eroon keinolla millä hyvänsä. Koska todella uskon, että vaiva on ainakin jossain määrin koronarokotteen laukaisema, niin on mahdollista, että detox-kuuri auttaa tai parhaimmillaan jopa poistaa vaivan.

Siksi  tämä julkinen raportointi, mitä tapahtuu. Lähtötilanne siis tänä aamuna. Olkavarret kipeät, jalkojen ponnistusvoima heikentynyt, ranteet arat ja särkevät, sormet turvoksissa (saattaa johtua remonttitöistä). Mutta mieliala on kohentunut, ja voin jo aika normaalisti, sillä olen pystynyt tekemään kehitteitä. Jostain syystä tutkiminen sopii minulle, siitä aina mieli piristyy, kun voi keksiä uusia konnankoukkuja luutuneiden asenteiden tuhoksi. Jotkut ovat arvioineetkin toimintatavoistani, että teen mitä tahdon enkä ajattele, mitä voin tehdä.

Remontin päätteeksi kävimme palkitsemassa itseämme katsomalla elokuvan Kolmen tuhannen vuoden kaipuu. Tarinan opetus taisi olla, että pitää olla varovainen toiveissaan, koska voi saada sen, mitä toivoo eikä toive aina ole viisas seurauksiltaan. Syvätasolla taisi olla viesti rakkauden olemisen tasot ylittävästä voimasta. Pintatasolla se oli sekava potpuri arabialaisen kansanuskon dzinni-perinteestä, mutta onhan niitä pirunkauppoja myös suomalaisessa tarinastossa.

Koska viime viikolla satoi kolme päivää, niin oli aikaa perehtyä kirjastooni, josta löysin pinoelman mytologiaa koskevia kirjoja, jotka tuota pikaa työstin systeemiksi topostutkimusaihioni Ulamola lumo -aiheen mukaan. Olen kirjoittanut myös työn Sanalistoista listateoriaksi, mutta tässä tulee näiden kahden idean jatkotyöstö kohti mytosemanttista metodia. Päädyin ottamaan lähtökohdakseni suomalaisen mytologian arkkihahmon Mikael Agricolan psalttarin jumalluettelon, jonka kohdensin yhdeksäksi topokseksi. En käy niitä nyt erikseen luettelemaan, jaon perusteluineen voi löytää kirjan tekstistä. Sententiat olen jo hahmottanut aiemmin.

Mutta miten temppu tehdään? Miten näennäisesti satunnaisesta kirjalistasta, jonka kirjat on hankittu sukupolvi sitten, voi saada ajattoman mytologisen tutkimuksen aikaiseksi? Perusongelmana kun on ja pysyy, että mytologian tutkimus on ihmistieteiden high techiä, johon pääsyä ankarasti valvotaan ja pääsy huipuksi tai auktoriteetiksi on vaivalloista. Auktoriteetitkin tekevät virheitä, mutta niiden myöntäminen saattaa olla lähes mahdotonta olipa kyse koronan haittavaikutuksista tai muista tulkinnoista.

Nähtyäni Claude Lévi-Straussin teoksen Strukturaalista antropologiaa, tiesin heti että tämä tutkija pohtii asioita minun tavallani. Akateemisessa tietotaidossa on tietenkin eroa, oli silloin ja on nyt. Vahvuuteni saattaa kuitenkin olla harvinaislaatuinen onni olla suomalainen koulutettu nainen, vapaa tekemään oman pään mukaan, vahva lukutaito ja sen verran mammonaa hallussa, että kotikirjaston hankinta on ollut mahdollsita hankkia ja pitää. Strukturaalisen antropologian peruskäsitteisiin kuuluvat binaarisuus ja konkreettisen logiikka, jota edustaa nyt suunnitteilla olevassa tutkimushankeessani käsillä olevat kirjat abjektitsundokussani.

 

Kirjavalikoima

Kuva Marita Råman. Näistä on hyvä alkaa.

Binaarisuus edellyttää pareittain tarkastelua, olen ristinyt oman tapani aisapariksi, mikä suo väljyyttä tulkintaan, ei ole väliä ovatko valitut kaksi osatekijää nähtävissä peräkkäisinä vai rinnakkaisina tekijöinä. Tässä tapauksessa valinta on lähinnä rinnakkaista, isomorfista teematasolla. Ilman yhteistä nimittäjää, teemaa ei rakenne erotu, eivätkä analogiat ole mahdollisia. Selkeyttä ennen on jauhettava erinäisten pyöritysten kautta, sententiat, nuo käsittämättömät turhakkeet systeemissä ovat oivallinen apuväline ja välivaihe tulkintaprosessissa. Senate-sarjan sententiat on alla merkitty kirjalistaan kursiivilla.

I Kiina               - Ancient tales & Folktales of China – OIVALLUS
II Japani            - Ancient tales & folklore of Japan & Tales of old Japan - MIELI
III Afrikka          - Africa & Egypt  - SANANLASKU
IV Britit              - Celtic & The British -  ÄÄNESTYS
V Intiaanit          - North American Indians &
                           American Indians folktale & legends - LAUSE
VI Meri              - The Sea & South Seas  - TUNNE
VII Intia             - Hindus and Buddhists & India - AJATUS
VIII Antiikki        - The Romans – their life and customs & The Greeks t- their life
                            and customs - TAHTO
IX Folklore          - The Handbook of Folklore – tradition belief, practices,
                            customs, stories and sayings &
                         - Dictionary of Faiths & folklore, beliefs, superstition and
                            popular customs. -  TARKOITUS
X Teutonit           - Teutonic & Germany - ÄÄNI
XI Eurooppa        -  The Norsemen & Spain - PÄÄTÖS
XII Keskiaika       - Middle Ages & Romance & Legend of Chivalry - ARVIOINTI
XIII Klassikot      - Classival mythology & Crete & Pre-hellenic - MERKITYS
XIV Mytologia     - Introduction to Mythology & Calendar and Constellations
                           of the Ancient World - KÄSITE
XV Taikausko      - The Hand of Destiny, everyday folklore and superstition &
                           Man and his superstition          - MÄÄRITYS
XVI Noituus        - The History of Witchkraft & The Black Art - PÄÄMÄÄRÄ
XVII  Eksotia      - The Amazons & Mexico and Peru – MIELIPIDE

(+ ekstrateos: Curious customs of Sex and Marriage).

Listarinnastukset aihioituani ryhdyin miettimään, mihin saatua tulosta voisi käyttää. Totta, ei sellaisenaan oikeastaan mihinkään. Olin kuitenkin aihioinut jo esiin kolme narratiivista tasoa kolmkantana, lapinkotana niin sanotusti, ja nämä kolmiot eli tertiaalit nimesin pahuustertiaaliksi, paikkatertiaaliksi ja myyttitertiaaliksi. Jako tuntui oikean suuntaiselta, mutta ei sekään vielä avannut kirjoittamisen jatkoprosessia yhtään. Sitten muistin aikomukseni kirjoittaa jatkosarjan Ulamolan lumosta. Tässähän se oli, vuosien haave silmieni edessä.

Piti vain ensin saada esiin tiivistys, se myyttisyys toisen asteen, joten saaduista teemaryhmistä tuli muodostaa uusi binaarisuustaulukko kerrannaisena. Agricolan myyttihahmojen perusteella olin luokittanut suomalaisen mytologian topokset yhdeksään kategoriaan, jotka limittyviä toisiinsa monin tavoin. Näille topoksille olin aihionut tulkintaa varten perusmyyttiset luonnehdinnat.

Myyttisyys toisen asteen

I Britit + Eurooppa => KONTU
II Noituus + taikausko => POHJOLA
III Kiina + Intia => ILPOLA
IV Eksotia + Afrikka => HIITOLA
V Japani + Kiina => VUOJOLA
VI Klassikot + Antiikki => JÄPPILÄ
VII Mytologia + Folklore => METSOLA
VIII Intiaanit + Teutonit => PÄIVÖLÄ
IX Keskiaika (Sex&Marriage) => KALEVALA.

Teemoista saatua jakoa analogiana hyödyntäen muodostuu ugrameksi ja Ulamola-sarjan perusasetelmaksi seuraava kuvio. Ulamolan lumo -sarjan nimikkoteemat ovat näin selvillä, mutta vielä riittää aihioitavaa, miten alkaa tulkinta. Yksittäisten myyttisten hahmojen selostamisessa ei ole mitään järkeä, ja liika teoretisointi taas ei kiinnosta ketään. Olisi löydettävä vielä lisäksi jokin uusi ja ennen näkemätön tulkinnallinen ote, jota kehtaisi kutsua mytosemantiikaksi, ja itseäni ajatuslapsoseni äidiksi. Kasvatellaan.


Kuva Maríta Råman. Kolme narratiivitasoa Ulamolan lumoon. 


On palattava Roina-Aatoslistan lukemattomiin, jotta myyttinen systeemi 3x3 onnistuisi. Sitä varten on luettava uudestaan teokset Yhdeksän porttia ja Yhdeksän elämää. Tausttatietämystä haen satututkimuksesta, jossa pohditaan kolmeutta. Mutta se on tylsää luettavaa eikä siitä enempää tällä kertaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mietteesi.

Hyvää pääsiäistä Hiljaisesta huoneesta

 Kun elämä on rajallista, on lohdullista saada perspektiiviä aikakäsitykseen. Palatessani maaliskuun tiputussessiosta, huomasin Kolmiosairaa...