Viite: Ulamolan lumo - tulkintojen intro 21.9.2022 Marita Råman
Pääomassa esitetyst listasta olen poistanut kirjalliset nimet, poistetuista
nimistä silti sen verran, että vaikka Marx esittää listansa selityksissä arkkikurjuuden
edustajaksi Lazaruksen, vaikka se Raamatun mukaan on Job. Kyseessä lienee
merkittävä eli huomionarvoinen lapsus, vastaava kuin suomalaisen akateemikko
Martti Haavion raamatullisiin maisemiin haahuilut, kun hän tulktisee
revontuliin liitetyn Nainaksen tulleen Nooan nimestä ja vedenpaisumuksesta,
eikä lainkaan huomioi, että siperialaisissa saduissa auringonpojasta ja kuun
tyttärestä Nainas on revontulen herra. Selitys piilenee intressidominanssissa,
tulkinta ohjautuu omien tutkimusintressien mukaan.
Kunnianarvoisa yhteiskuntafilosofi Marx on otollinen kohde testata, voiko
myyttinen mielen maisema struktoituna kertoa jotain mytosemanttista länsimaisen
tiukan linjan filosofin ajattelusta ja sen eprusteista. Ensin lyhyt lista on
muokattava tutkimuskelpoiseksi, jotta saadaan myyttinen raakadata esiin.
Listan nimet ovat aakkosjärjestyksesdä 1) Antaios, 2) Cacus, 3) Daidalos, 4)
Gerion, 5) Hefaistos, 6)Herkules, 7) Jupiter, 8) Perseus, 9) Pluton, 10)
Prometeus, 11) Sisyphus, 12) Thor. Yhtä lukuun ottamatta valikoima on koostunut
antiikin ajan myyttiolennoista, Thor teutoninen jumala. Kolme mainitusita
nimistä on puolessatoista vuosisadassa jo jokseenkin unohtunut.
Mytologiatulkintasarjani tönimenä on ollut Taistelu onnesta, tämän teeman
tarkasteluun kommunismin ja kapitalismin vastakkain asettelu sopii hyvin, sillä
riippuen näkökulmasta turmiollisena ideologiana ihmiskunnan onnelle pidetään
kommunismia, jos puhuja on länsimaalainen tai yhdysvaltalainen. Kiinassa,
Venäjällä ja niin sanotuissa kommunistissa maissa kapitalsmi ja pääomien
omistussuhteet ovat kaiken pahan alku ja juuri. Yllätys kuitenkin, ettei kukaan
ole kirjoittanut aiheesta sapekkaamin kuin luterilaisuuden perustaja
uskonpuhdistaja Martin Luther, teksin perusteella voisi jopa epäillä, että
Luther on vastuussa antisemitismin leviämisestä Saksassa, kiihottaja.
Cacus, Antaios, Gerion
Pääoman myyttisten sanojen listassa on jo tuntemattomaksi käynyt nimi Cacus. Marx lainaa Martin Lutheri sanoja viitteessä 33. Otteessa puhutaan koronkiskonnasta, ahneudesta ja saituudesta, jota juutalaisten harjoittama pankkitoiminta sisälsi. – Valalnhimo on rikkauden halun syynä ”Pakanat ovat voineet järjellään laskea, että koronkiskuri on neölinkertainen varas ja murhaaja. Mutta me kristityt pidämme heitä niib suuressa kunniassa, että me melkeinpä rukoillen kunnioitamme heitä heidän rahansa tähden…Joka toiselta imee itselleen, ryöstää ja varastaa hänen ravintonsa, se tekee yhtä suuren murhan …kuin se, joka tappaa toisen nälkään ja saattaa hänet perikatoon….Pienet varkaat pannaan jalkapuuhun, suuret varkaat kullassa käyvät ja silkissä sihajavat… Eipä siis ole suurempaa ihmisvihollista maan päällä (perkeleen jälkeen) kuin saituri ja koronkiskuri, sillä hän tahtoo kaikkien ihmisten ylinen jumala olla… Koronkiskuri on suuri ja tavaton hirviö, niin kuin ihmissusi, joka kaikki hävittää, enemmän kuin mikään Cacus, Gerion tahi Antus…Sillä Cacus on bnimeltään iliö, joka on hurskas koronkiskuri, varastaa, ryöstää ja ahmii kaikki.
Nimilistassa on viitteen tekstiin nähden eroa. Hakusanana on
Antaios, mutta tekstilainauksessa Antus. On siis tarkistettva, tarkoittavatko nimet
yhtä ja samaa myyttiolentoa, ilmeisesti kyseessä on Poseidonin ja Gaian poika,
jättiläinen, joka vati matkalaisia painimaan kanssaan, ja yleensä voitti..
Cacus oli ensimmäisten gladiaattoriottelujen suojelusjumala Forum boariumilla.
Kolmikon kaksi muuta hahmoa Antaios (Antus) ja Gerion ovat hekin jättuläisiä- Amtaios oli voittamtaon, koska sai aina uusia voimia heti, kun kosketti maata. Siihen asti oli näin, kunnes Herkules hänet tappoi pitämällä jättiläistä ilmassa riittävän kauan. Gerion on kreikkalaistaruston jättiläinen, jolla oli kolme ruumista. Nämä kolme hahmoa todistavat jättiläisten olleen antiikin tarustossa elävä elementti.
Fantasmat, sankarit, jumalat ja jättiläiset
Loput luetelluista hahmoista ovat tunnetumpia, fantasmoja ja tarinoita sankareista, taitajista, jumalista ja sääntöjen rikkojista. Taisto yhteiskuntafilosofian voittomeemeistä eroaa kapitalismin ja kommunismin välillä, mutta molemmat ideologiat mielellään vetoavat myyttisiin aineksiin perusteluissaan, ja taiston välineenä on sovellettu antiikin mytologiaa. Saksalaiset ovat hyödyntäneet myös teutonista kuvastoa.
Selkeimmin ison kuvan hahmojen luonteesta saa ugramen avulla.
Kaavio. Marxin Pääoman myyttinen ulottuvuus |
Kaavio. Marxin Pääoman myyttinen ulottuvuus |
Edellä esitetyt kaksi ugramestruktuuria todistavat
kurinalaisesta ajattellusta ja valikoimasta, kokoelma kattaa muutakin kuin suoravaiivaisen
puheen rahasta, jota mytosemanttisessa kuviossa II edustavat Fortunatos, pohjaton,
koskaan ehtymätön kukkaro ja Pluton eli Pluto, rikkauden jumala, jonka manttelinperijä ja
syrjäyttäjä nykyaikana on Jupiter runsauden jumala.
Myyttiset topokset
Toposjaottelussakaan ei ole ongelmaa, koska Pääomassa on kyse rahasta eli
kapitaalista, siitä samasta, josta Louhikin taistelee Kalevalassa, ja jota
suomalainen kansalliseepos kutsuu sammoksi. Louhi on siten arkkikapitalisti, ja
Pohjola edustaa kapitalismin luvattua maata. Vapaana pääomaa hankitaan
kaupittelemalla Pohjan neitoa halukkaille. Yleisesti Kalevalaa pidetään suomalaisen
eepoksen vastatopoksena, joka on antagonistisessa suhteessa Pohjolaan,
vaikkakin sidoksissa kadehdittuun ja vihattiuun paikkaan monin tavoin. Kalevala
on kuvattu ryöstöretkestään huolimatta rauhantahtoisena yhteisönä. Siten Kalevalaa
on pidettävä kommunistisena yhteisönä, joka oli sisäistänyt tavarantasauksen
etiikan.
Wilsonin taiteen universaaliteemoissa asetelma vastaa ryhmää
III Ihmiskunta ja uhkiin varautuminen. Marxin Pääoman ajatusket vastaavat
kohtaa uusi heimo so. idea muuttaa maisemiin, mutta heti kun ideat alkavat
saada jalansijaa, heimoa kohtaavat pahat voimat ja vastustus kapitalistien
puolelta, koska kommunismin katsotaan olevan hirviö, joka uhkaa ihmisyyttä.
Kolmijakoon sententia, konsilientti, myteemi edellä kaavailtu Merx-Engels
sanoma on seuraava. Pääoma on narraatio, sentientti, jonka mytologisten nimien
lsita paljastaa ihmiskunnan konsilientit, perustavaa laatua olevat
mielenrakenteet, universaalit, jotka elävät ei vain mielsisä vaan karvaassa todellisuudessakin
edelleen esim. Ukrainan sodassa, jossa rikkauksien haltijoina on Biden
kapitalismin edustajana ja Putin kommuinismin edustajan, Herkuleeksi on
tahdottu asettaa ukrainalainen presidentti Zeletinskin, jonka uskotaan
voittavan hirveä jättiläinen aivan kuten antiikin ajan sankari Herkules, joka
voitti Antaionin pitämällä vastapuolta ilmassa, vailla kosketusta maahan,
eristämällä voiman lähteestään.
Lähtde: Karl Marx. Pääoma kansantaloustieteen
arvostelua. Ensimmäinen kirja. Pääoman tuotantoprosessi, Helsinki 1948,
Kansankulttuuri Oy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mietteesi.