Fantastinen muunnos rastaasta varpuseksi
Kaloista jopa asiantuntijat myöntävät lajimäärityksen olevan
joskus vaikeaa. Sama pätee ilmeisesti myös lintujen lajiluokituksessa, jos
Avelan selontekoon on luottaminen. Pää menee pyörälle jo pelkästä selonteosta,
mikä kielii tekijän kuuluvan selvästikin ”tertiaalijengiin” sekä sen alaluokkaan
näkijä-määrittelijään lintuharrastajien joukossa. Kansanomainen taksonomia on
laji erikseen, sitäkin Esa-Pekka Avela on kirjassaan tehnyt, vaikka varsinaisia
yhtenäisiä luokittelusääntöjä ei ole olemassakaan. Joskus jokin tunnuspiirre
saa nimeämään monta eri lajia samalla nimellä, kaloissa yleisnimi on kivikala,
linnuilla vastaava nimitys ilmeisesti on punarinta, kansanrunoissa sisova. Avelan
punarinnan Erithacus rubeculan toisintonimilistassa erottuvat Bretonin ja Sardinian
seuduilla annetut nimiryppäätt, joiden perimmäisenä syynä lienee lintujen
metsästys ja salametsästys herkuiksi ja muista syistä.
Punarinta-kirjan kylkiäisenä Esa-Pekka Avela lahjoitti
rinnakkaisteoksensa Sinirinta – Neljän tuuman hurrikaani. Molempia lintuja on pidetty sielulintuina,
punarintaa myös jollain tavoin kuolemaan liittyvänä ennelintuna. Tästä minulla
on omakohtaisiakin kokemuksia, kun ilmeisesti jostain syystä sydämeni pysähtyi
ollessani tyttäreni kanssa yksin kotonani pienillä torkuilla, tytär oli toisesssa
huoneessa soittamassa pianoa, kun hänen kertomansa mukaan kesken soiton
olohuoneessa alkoi kaikua satakielen laulu, joka päättyi parkaisuun. – Kuin
kissa olisi hyökännyt kimppuun, totesi tytär. Tapahtuma oli niin outo, että hän
tuli katsomaan, mitä nokkaunilleni kuului, ja totesi minut elottomaksi. En
herännyt ravisteluun. Neuvokas tyttö, vähän alle kouluikäinen oli katsonut
ensiapuohjelmia, ja takoi sydämeni taas käyntiin, vaikka olikin hätääntynyt.
Loppujen lopuksi heräsin hänen hätääntyneeseen itkuunsa.
Toisen kerran kohtasin miltei kuolemani myrkytyksen kautta laivamatkalla
Tallinnassa. Matkaa oli edeltänyt punarinnan poikasen takertuminen puutarhassa poveeni,
mistä se ei suostunut lähtemään ennen kuin teimme sille pesän yöksi. Luettuani Punarinta-teoksen
loppuun, lasitetulle parvekkeelle ilmestyi hämmästyksekseni sinitiainen, vaikka
lasit olivat tiukasti kiinni. Ilmeisesti se oli pujahtanut sadevesipoistoputkea
myöten sisään, mutta vastaavaa ei ollut tapahtunut milloinkaan ennen.
Koin sen enteenä tai rukousvastauksena, sillä ei sinänsä ole väliä, mutta
Avelan yhteydenotto sattui ajankohtaan, jossa olin toivonut johdatusta, mitä
alkaisin seuraavaksi pohtia mytologian kannalta. Otsikointi on syvätasolla
allegoria, rastas on itäsuomalaisittain räksä, räksyttäjä, varpunen on vaatimaton
lintu, mutta minua tuo lintu on lapsesta asti viehättänyt, koska pidän Lauri
Pohjanpään runosta Varpunen ja riikinkukko, jossa upeilla sulillaan
pöyhistelevä riikinkukko jäi sanattomaksi, kun varpunen löysi vahvuutensa,
lentotaidon; ja kun lentoon lähti, jäi riikinkukko äänettömäksi. Punarinnan,
sisovan vahvuus on laulussa, jonka se on oppinut luonnostaan.
Avelan kirjakaksikko pikkulintulajeista sinitiainen ja punarinta ovat tässä tarkastelussa pohjana
tuleville lukupyrkimyksilleni. Ensin kuitenkin syntyihin syviin, joita kirja
sai pohtimaan. On kaksi päälinjaa, mitä lajia ”robin” edustaa ja mikä on
”sisova”. Mitä ne edustavat, mihin liittyvät mytologiselta kannalta?.
Punarinta-Hämärän henki on kaunis kirja, jossa on runsaasti ilahduttavia
tietohippuja, jotka kuvastavat tekijänsä laajaa tietotaitopohjaa ja
paneutumista aiheeseen, joskin väistämättä tekstistä tulee trivial pursuit
-tyyppinen laji mieleen.
Jonkinlaiset lisänostot aiheesta lienevät paikallaan.
Tieteen tehtävänähän on yrittää edistää tietämystä. Toimittajan ammattitaitoon
kuuluu tietämyksen levittäminen ja popularisointi eli kansantajuistaminen.
Sisova epäilemättä on jo kuollut sana ja ilmaisu. Tosin olen kuuluut sanonnan
Siso! Sillä tuskin on etymologista
juurta lintuun, jonka kansanrunous tuntee sisovana, punarintana. Sisova-runot
kuuluvat SKVR-korpuksen metatiedoissa sarjaan ”En ole opissa ollut”. Sitä samaa
voi sanoa omasta lintutietämyksestänikin. Sisova-laulaja väittää oppinsa olevan
peräisin metsästä ja sen laulajista, ja syystä punarinnan aiempi nimi on
ollutkin punarintaratakieli, aikana jolloin lintu luokiteltiin vielä rastaisiin
kuuluvaksi.
Sielun siivittämä allegoria tulevasta
Harrastuksiini kuuluu ns. lukemattomat kirjat, joita kotikirjastooni on
kertynyt, mutta jotka ovat jääneet odottamaan aikaa parempaa, jotta saisin ne
luetuksi. Joukossa on mm. Lintujen viisaus, lintutieteen historia sekä
Ornimisen sietämätön keveys. Musiikin
alkuperää on arveltu lintujen laulusta juontuvaksi, mihin viittaa myös
sisova-runot, jotka on laulajan mukaan opittu metsälinnuilta.
Avelan teoksen mukaan punarintanaaras on erittäin emansipatorinen lintu,
lintumaailman feministi suorastaan. Uros on kosiopuuhissa alin omaa vaarassa
tulla jätetyksi. Lisäksi naaras osaa taistella reviiriloukkaajien kanssa, ja
taisteleekin oikeuksiensa puolesta. Sitä samaa jyhkeyttä luonteessa on myös
Galina Vishnevskajan elämäkerran muistelmissa, jossa upea oopperalaulajatar on
oppinut selviytymään karussa elontaistossa. Työn alla on syksyn mittaan lukea
myös säveltäjä Dmitri Shoskovitshin elämäkerta.
Äänet linnunlauluineen liittyvät biologiaan, luonnon elementteihin, kun
taas musiikki on kulttuurinen, ihmisen luoma artefakti. Toista ei voi
kuitenkaan aivan täysin erottaa toisesta. Luontaisista kyvyistä riippuu, mitä
äänimateriaalilla/-lle voi tehdä. Pääero lienee siinä, että musiikki on tunteen
kieltä, linnunlaulu funktionaalista kieltä varoituksina, kerjuuääninä,
kutsuhuutoina.
Kuvakaksikko. Säveltaitureista on kyse |
Kuvakaksikko. Näyttävä ulkomuoto, henkevyys ja sielukkuus sulassa ' sopusoinnussa |
Punarinta isotopiana
Punarinta on jossain määrin yleisnimi kaikille punarintaisille
linnuille kansankielessä. Sarjaan pääsevät ainakin leppälintu, peippo, punatulkku, punarinta ja taviokuurna.
Punarinta on hyvä laulaja, kuten sen aiempi nimikin punarintasatakieli kertoo.
Lukemani perusteella syntyi ensikauhistus, olinko tulkinnut Kalevalan sankarien
peruslinnut aivan väärin, ja Lemminkäis-lintuna pitämäni leppälintu
todellisuudessa onkin eurooppalainen punarinta ”robin” eli punarinta.
Lajiluokitusymmärrykseni on vasta esiasteella, mutta netin runsasta lintukuvastoa
kun katsoo, vaikuttaa siltä, että intiaanimytologioissa esiintyvä ”robin” eli
amerikkalainen punarinta edustaa enemmän rastaslinjaa eli leppälintua, kun taas
eurooppalainen robin on varpuslinnuksi todettu puutarhojen punarinta.
Molempiin lintuihin kuuluvat kuoleman kuvat, joskin eri tavoin. Punarintaa
Avela kuvaa brittiläisten joululinnuksi, ja esittää väitteen tueksi runsaan
kuvamateriaalin. Oma lintutulkintani leppälinnusta vuorostaan todistaa sen
liittyvän kuolemankuviin monella tavalla. Oletankin sisovan liikkuneen
mielikuvatasolla kohti pohjoista ja amerikkalaista ulottuvuutta leppälintuna ja
kohti etelää ja Eurooppaa punarintana. Meemit eivät noudata välttämättä
luonnonlakeja lainkaan ja ihmismielen mielikuvaretket voivat muodostua
millaiseksi vain.
Mitä tulee symboliikkaan, niin monia eri lintulajeja
pidetään suomalaisugrilaisessa mytologiassa sielulintuina, joskin yleensä
sielulintu on pikkulintu tai jokin laululintu. Joulu on agraarikulttuurissa
ollut kekrijuhla, satovuoden päätös. Suosittu joululaulu Varpunen jouluaamuna
kuvastaa menneitä aikoja, jossa kuolleen veljen sielu tulee tervehdyskäynnille
jouluna. Lapsikuolleisuus oli aikanaan yleistä, lapsia kuoli kuin muuttolintuja
muuttoreitin varrelle.
Intuition systematisoinnin voima
Työstäessäni Punrarinta-teosta rinnan mielikuvitusprofiilini kanssa aihioin ugramekaavan,
johon oli pujahtanut jälleen kerran merkityksellinen lapsus eli minulla oli
vaaka-akselilla kaksi x1- ratkaisua. Sitten aloin miettiä sattuneella erheellä
olevan alitajuinen viesti minulle. Piirtolan artikkelissa ei esitetä intuition
merkitystä erillisenä kategoriana. Ehkä sellainen tulisi olla, koska ihan ilmeisesti
ainakin minun tapauksessani mielikuvituskohdista unennäkö, spontaani kuvittelu
ja muuttujien integrointi ja mentaalinen rotaatio korvautuvat kosketuksella
intuition kautta piilotajuntaan ja sitä kautta luovuuteeni. Iän myötä olen
oppinut luottamaan intuitiooni, sillä järkeilyistä on minulle ollut enimmäkseen
haittaa jopa vahvuusalueillani, kuten ylioppilaskokeen ainekirjoituksessa. Eli
syvemmälti analysoiden olen ylikompensoinut kehittämällä erilaisia
prefrontaalisia tapoja tarkastella asiaa, kun tieteen tai matematiikan
maailmassa ei riitä, että vain ”tietää”. Ihan totta, minulla on matematiikan
kokeesta kouluajoilta kokemus, jossa vastaukseni olivat oikein, koska tiesin
mikä on lopputulos, mutta koetta ei hyväksytty, koska en osannut laskea sitä
tulosta.
Oivalluksista on joskus hankalaa tietää, miten oivallus itse asiassa syntyy,
varsinkin jos alitajunta on unen aikana tehnyt töitä, kuten minulla. Asian
selventämiseksi seuraavassa semioottista neliöajattelua hyödyntäen voidaan
ratkaista lapsuksen sanoma, kun lähtökohtana on x1 = sekä relaatiot että
isomorfia.
S1 Relaatiot S2
Isomorfia
(Suhteellisuus) (Samanrakenteisuus)
non.S2 ? non_S1 ?
Ei-isomorfia Ei-relaatiot.
Asetelma ei tällaisenaan sano mitään eikä X1:n todellinen olemus paljastu näin
yksioikoisesti ajateltuna. Koska minua on toistuvasti kiehtonut periyhtälö
a+b=c, niin siinä täytyy piillä avain ratkaisuun. Lisäksi semioottinen neliö on
sekä A.J.Greimasin että Claude Lévi-Straussin konstruoima ja soveltama rakenne,
jolla on rakenteellinen samankaltaisuus ns. kulttuurianalyysin kanssa, jossa
kahden ominaisuuden summana tulkkiutuu kolmas osatekijä. Eli x1 määrite tuplana
edustaa tekijöitä a+b, eli relaatiot+isomorfia. Ei sano tämäkään vielä mitään
ajatusrakenteitteni muodostumisesta.
Kuva. Marita Råmanin mielikuvituselementit ugramena |
Mielikuvitusprofiilissani ilmeisiksi ominaisuuksiksi hahmottui amodaalinen eli näkymättömissä tapahtuva täydentämien sekä prefrontaalinen analyysi PFA j sekä synteesi PFS, eli se mitä kutsun ”väinämöisefektiksi”. Olen vahvoilla hahmottamisessa, analysoinnissa ja synteesin teossa. Alitajuntakosketuksen saan intuition kautta ja avulla. Jonkin kaavan kai siitäkin saisi syntymään. Kuva siitä, miten intuition ja kaksoismorfologian kautta lopulta pusertuu esiin tulkinta pohjia myöten.
Kuva. Intuition merkitys telosten hallinnassa, jossa x2= telos1 ja X1 = telos2, kun intuition kautta edetään. |
Mielikuvitusprofiiliani on tarkennettava.
Punarinnan tapaus
Tekstiuuru 7. x = intuitio
Esa-Pekka Avela toivoi arviotani kirjastaan, lupauduin,
vaikka en olekaan mikään vertaisarvioija. Koska lintuharrastus on varsin
laajamittaista, samoin lintujen käyttäytymisen tieteellinen tutkimus, niin
uhkarohkeaan yritykseen ryhtyy, kun suostuu kylmiltään vaativaan tehtävään.
Päätin turvautua intuitiooni, koska vain siten voin tuoda jotain uutta
näkökulmaa lähes kaikkitietävälle kentälle. Avelakin on saamieni tietojen
mukaan kypsytellyt tekstiään ja tarkkaillut kohdettaan kymmenisen vuotta. Sain
oivalluksen. Jospa yritän eeposkaavaa! Aluksi ajatus tuntui mahdottomalta,
mutta pian mahdollisuus alkoi selkiytyä.
Tekstiruutu 3. Intressidominanssi
Miksi suostuin? Koska katsoin, että aateluus velvoittaa, eikä ollut mitään syytä kieltäytyäkään, kun kauniisti pyydetään. Sitä paitsi olen Kielastajassa käsitellyt suomalaista lintukantaa myyttien kannalta.
Telstiruutu 4. Variointi
Kielastajassa esitetyssä lintukavalkadissa, jossa on 85 Suomessa yleistä
lintulajia, on tarkasteltu nimikirjoa, lintujen toisintonimiä, joissa on melko
paljon lajisekaannuksia ja liukumia, joten aina ei voi varmuudella sanoa, mistä
lintulajista on oikeasti kyse, jos puhutaan vaikkapa satakielestä. Legendat
varioivat lintujen ominaisuuksia. Punarinta on legendalintu, samoin pääskynen
on päässyt halkaistun pyrstönsä vuoksi legendoihin. Vastaavasti kaloissakin on kaksi kalalajia, jotka ovat suosittuja
legenda-aiheita; ankerias Nooan arkin vuotokohdan tulppana ja kampela, joka
Neitsyt Maarian kalana on ollut joulun juhlaruokaa.
Unisymboleihin kuuluvat linnut, jotkut unista tulkitaan
enneuniksi, samoin jotkut linnut ovat enteitä. Varsinkin pihapiiriin
vierailulle tulevat metsälinnut ovat enteilleet pahaa, onnettomuuta, kuolemaa,
sairautta, tulipaloja, muutoksia. Unelmien ja haaveiden vastakohta ovat pelot ja toivottomuus.
Punarinnasta puhuttaessa on hahmotettava kaksi linjaa.
Avelan tarkastelema punarinta koskee eurooppalaista punarintaa. Myyttien
tuntema punarinta on amerikkalainen punarinta. Hahmotusprosessissa syntyi idea
työstää ongelmaa eteenpäin paremmalla ajalla ja ajan kanssa.
Edellä on esitetty, millaiseen ratkaisuun päädyin sisällön
tarkastelun osiin jakamisessa. Ositus tapahtuu eeposfunktioinnin mukaisesti.
Tekstiruutu 6. Kombinatoriikka PFS
Tämä osio sisältää sen. mitä varsinaisesti kritiikin ja arvioinnin tehtävä on, yhteenveto esityksestä kokonaisuudessaan, analysoituna ja perusteltuna. Siihen tarvitaan näkemystä. Kun intuitio on lähinnä suuntaa antava, neuvova tekijä kognitioiden kentässä, niin synteesi muodostuneesta kombosta vaatii systemaattista tarkastelua, vaikka olisikin vain tulkinta sanotusta. Jokainen kokee ja näkee omalla tavallaan, vaikka olisikin vallitsevien meemien sokaisema.
Maskuliininen taipumus purkaa kello ja ymmärtää toiminnan
rakenne edustaa struktuurien hallintaa, johoin isomorfia samanrakenteisuutena
kuuluu. Relaatiot kuvaavat suhteita, sisustuksellisia tai sosiaalisia, joissa
feminiininen ajattelutapa on harjaantunut. Relaatioita kehitteissäni edustaa
mm. meemikaava ja viitoke, isomorfiaa olen soveltanut Proppin satukaavaan, joka
käsittelyssäni muuttui loppujen lopuksi elonkaavaksi, jona sen olin
ensinäkemältä hahmottanut.
On muistettava, että x-akselisto muodostaa kuuden osatekijänsä synteesin.
Varsinainen alku kehitteille oli oivallukseni intialaisen satututkimuksen
arvosta. Vuosituhansien tutkimuksellinen kiinnostus oli tuottanut
eeposfunktiokentiksi viisi kohtaa, jotka Lauri Hongon Siri-eepoksen myötä
esitteleminä olivat konsultaatio, viestit, matkat, sota ja sankariteot. Siitä
kehittelin eeposkaavasovelluksen systeemeihini. Näin kehä kiertyy umpeen,
rupeama joka alkoi teilatusta opinnäytteestä on saamassa uuden mahdollisuuden
kypsyteltyinä sovelluksina. Eeposkaavassa telos amodaalisena täydentämisen
kykynä tulee hyvin esiin kehityskaaren tässä vaiheessa, telos2:na, kun voin
todeta viitokkeen ja elonkaavan muodostavan portin kaksoismorfologiseen
tarkasteluun ja intuitioni opinnäytteessäni olleen melkoisen hyvä oivallus.
Seuraavassa selvennys eeposfunktioiden käyttökelpoisuudesta.
Muunnan eeposfunktiorakenteen mukaiseksi Esa-Pekka Avellan kirjan Punarinta –
Hämärän lintu tekstisisällön annin viiteen osaan.
Eeposfunktiot |
Lintufunktiot |
Konsultaatio |
Reviiri |
Viestit |
Äänet |
Matkat |
Muutto |
Sota |
Kilpailu |
Sankariteot
(antisankari, uhri) |
Sijaisvanhemmuus |
Punarinta – hämärän henki on kaunis teos, eeppisiin
mittoihin yltävä lajiteos, joka kannattaa katsoa, jos ei vaikka luekaan, mutta
tuskin lukematta jää, kun alkuun pääsee.
Lähteet
Koivula Matti – Södersved Jan, Ornimisen sietämätön keveys
Avela Esa-Pekka, Punarinta - Hämärän henki, ISBN 978-952-94-4706-0, 2021
Avela Esa-Pekka, Sinitiainen – Neljän tuuman hurrikaani, Kuvat Ari-Pekka Palmu,
ISBN 978-952-67119-5-9, 2011
Piirtola Olli, Mielikuvitus neurotieteen kuvaamana ja merkitys puhekielen
evoluution kannalta (Eduacademia, poimittu 8.10.2021)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mietteesi.