Paha paikka, hyvät oltavat -
Suomalaisen mytologian topos ja heterotopia
Kirja: Paha paikka, hyvät oltavat - Suomalaisen mytologian topos ja heterotopia, tekijä Marita Råman, kannen kuva Samuli Råman/ julkaistu 1.10.2021 |
Monimuotoinen teos, jsosa on metodinen painotus suhteutetetun akansanuskoon ja kyselytekniikkaan ja erilaisiin myyttisiin paikkoihin ja mielentiloihin. Metodiessti ugramen lisäksi työssä on käsitelty mm. toposkoodia, suomalaisen kasnanrunouden korpusta ja sen samanistisia juuria. Tulevan kannalta kiinnostava metodinen näkemys on kolmijako, jossa
Kronotooppisuus/spatiotemporaalisuus on käyttökelpooinen mm. ennakoinnissa
Motiivirealiteetti auttaa ymmärtämään syntyjä syviä
Aktorikvaliteetti ilmenee laatukysymyksissä, mikä mies on miehiään jne.
Suomalaisten pahoja paikkoja on sauna. Ilmala on paitsi Pasilassa sijaitseva rautatieasema, myös myyttinen paikka. Yhteensä suomalaisen mytologian paikat on kiteytetty seitsemään osaa, joissta kaksi Jäppilä ja Kalevala edustaa solmukohtaa, nivelelementtiä. Uusi usko karkoitti jättiläiset, niinhän hoetaan, mutta uusi usko Kalevala karkoitti kansanrunojen sielun, sen jättimäisen aineksen, joka kansanuskomuksiin ja kansanrunoihin liittyy.
Liitteitä on kolme, jossa olen hyödyttänyt työstä vetäytymisprosessin tuloksia suhteessa a+b = c A.J.Greimasin semantiikkaopin mukaisesti. Olen myös sivunnut satututkimsuta Greimasin esittämän tulkinnan mukaan. Sanalla sanoen, kirjaa ei voi luonnehtia pitkälläkään esseellä, se on nähtävä ja vaivauduttava lukeamaan, eikä sekään riitä, jotain pitäisi vielä ihan itse oivaltaakin. Vinjeteillä leikittelin.
Jos harmaat arivosolusi kaipaavat potkua, lue teksi
Paha paikka, hyvät oltavat - Suomalaisen mytologian topos ja heterotopiaKronotooppisuus/spatiotemporaalisuus on käyttökelpooinen mm. ennakoinnissa
Motiivirealiteetti auttaa ymmärtämään syntyjä syviä
Aktorikvaliteetti ilmenee laatukysymyksissä, mikä mies on miehiään jne.
Suomalaisten pahoja paikkoja on sauna. Ilmala on paitsi Pasilassa sijaitseva rautatieasema, myös myyttinen paikka. Yhteensä suomalaisen mytologian paikat on kiteytetty seitsemään osaa, joissta kaksi Jäppilä ja Kalevala edustaa solmukohtaa, nivelelementtiä. Uusi usko karkoitti jättiläiset, niinhän hoetaan, mutta uusi usko Kalevala karkoitti kansanrunojen sielun, sen jättimäisen aineksen, joka kansanuskomuksiin ja kansanrunoihin liittyy.
Liitteitä on kolme, jossa olen hyödyttänyt työstä vetäytymisprosessin tuloksia suhteessa a+b = c A.J.Greimasin semantiikkaopin mukaisesti. Olen myös sivunnut satututkimsuta Greimasin esittämän tulkinnan mukaan. Sanalla sanoen, kirjaa ei voi luonnehtia pitkälläkään esseellä, se on nähtävä ja vaivauduttava lukeamaan, eikä sekään riitä, jotain pitäisi vielä ihan itse oivaltaakin. Vinjeteillä leikittelin.
Jos harmaat arivosolusi kaipaavat potkua, lue teksi
https://independent.academia.edu/MaritaR%C3%A5man
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mietteesi.